Hopp til hovedinnhold
-sier vi

4 hjørner

Interaktiv oppgave
  • Ca. 30-45 minutter avhengig av antallet påstander.

  • Skilt med «enig», «uenig», «vet ikke» og «kanskje». Se oppgaveark.

Mål

Legge til rette for refleksjon over egen og andres meninger og holdninger. Skape rom for samtale og bevissthet blant elevene om hvordan de argumenterer ut fra ulike ståsteder. Avdekke at et ståsted kan ha mange lag og at det er lov å endre mening.

Les Veiledning til øvelsene før du begynner.

Øvelsen brukes av Dialogpilotene . Kirkelig Dialogsenter er deleier av organisasjonen og underviser ved Dialogpilotenes deltidsstudium. Det finnes flere ulike versjoner av øvelser hvor deltakerne skal ta aktivt standpunkt til ulike problemstillinger. En annen variant av øvelsen er «Avgi din stemme med føttene».

Før du begynner

Man kan velge å ha ulike tematikker under «4 hjørner», eller fokusere kun på ett. Ulike tematikker kan være religionskritikk, ytringsfrihet og ytringsansvar, fordommer og rasisme eller tro og identitet.

Lærer kan selv lage påstander til denne øvelsen, men det er viktig at de er godt gjennomtenkte. I arbeidet med å lage påstander bør du tenke over følgende:

  • Hvilket tema ønsker du å belyse og hvilke problemstillinger finnes det innenfor denne tematikken?
  • Hva kan dukke opp i begrunnelser for valg av hjørne? Og vil påstanden skape god spredning i hjørnene (elevenes standpunkter)?
  • Påstanden bør være kort, men samtidig romme flere lag/dimensjoner av tematikken
  • Påstanden bør ikke være for generell eller for spesifikk
  • Unngå bruk av negasjoner i påstanden
  • Påstandene må ikke virke stigmatiserende på deltakerne
  • Test gjerne påstander med kolleger før du bruker dem

Før du setter i gang med øvelsen anbefales det å lage felles rammer for samtalen – gjerne en kortversjon av øvelsen Hva er dialog?

Eksempler på påstander som kan bruke

  • Jeg har rett til å si hva jeg vil.
  • Norge er et kristent land.
  • Religion hindrer likestilling.
  • Jeg har ansvar for hvordan andre oppfatter det jeg sier.
  • Man må få lov til å kunne tulle med alt.
  • Alle har like rettigheter i Norge.
  • Det er lett å være troende i Norge i dag.
  • Det er kirkens feil at det har vært så vanskelig å være jøde i Europa.
  • Kirken har ansvar for at annerledestroende får mulighet til å utøve sin tro.
  • Negativ sosial kontroll finnes i alle miljøer.

Gjennomføring

Heng opp lappene i fire hjørner. Be elevene samle seg i midten. Si at du skal lese opp en påstand og at du vi lese den to ganger. Forklar gjerne forskjell på påstand og spørsmål.

Be dem velge det hjørnet de synes passer best til det de mener. Si at du vil gå rundt å høre hvorfor de har stilt seg der de har. Be dem rekke opp hånden hvis de vil si noe, og si ifra om at de kan bytte hjørne underveis hvis de endrer mening.

Beveg deg fra hjørne til hjørne og spør gjerne hva de legger i ordene og begrepene de bruker når de begrunner valget av hjørne. Unngå å stille oppfølgingsspørsmål og la elevene få snakke ferdig. Unngå at det blir en diskusjon over rommet.

Etter å ha gjennomført så mange påstander du ønsker kan øvelsen avsluttes i en samtalesirkel.