Gruppetenkning og stereotypier
Hvorfor plasserer vi mennesker i grupper? Når er det greit og når er det ikke greit? Har vi kanskje mer til felles enn det som skiller oss?
Her vil du som lærer finne ressurser og undervisningsopplegg til ulike tematikker. Med ressursmateriellet ønsker vi å legge til rette for refleksjon og bevisstgjøring rundt blant annet språkbruk. Elevene utfordres til å reflektere over hvordan våre ubevisste holdninger og fordommer kan prege hvordan vi omtaler og behandler andre. Øvelsene gir rom for at elevene kan utvikle sine evner til samarbeid, dialog og meningsbrytning. Les gjerne veiledningen for øvelsene, og og bakgrunnen for ressursen for videre fordypning.
Bakgrunn for -Sier vi i skolenHvorfor plasserer vi mennesker i grupper? Når er det greit og når er det ikke greit? Har vi kanskje mer til felles enn det som skiller oss?
Er det mulig å trene seg opp til å se verden på nye måter? Er det mulig å oppdage nye ting i det som fremstår som hverdag og vaner?
Hva frykter vi mest: å bli holdt utenfor eller å stå overfor det vi ikke kjenner? Er vi redd for «de fremmede»? Hvordan reagerer vi på det vi opplever som annerledes?
Vår egen identitet og tro blir til i møte med andre mennesker. Vi blir påvirket av oppveksten vår og familien og venner. Hvordan påvirkes vi av vårt forhold til andre? Hvordan blir vår identitet negativt påvirket av mennesker rundt oss? Og hvorfor har vi lett for å putte andre i identitetsbåser?
Gjestfrihet står sentralt i de fleste religioner, livssyn og kulturer. Det handler blant annet om å «slippe den andre til». Dette kan handle både om å invitere den andre inn og om å våge å besøke den andre og selv være gjest.