Hopp til hovedinnhold
-sier vi

Dimensjoner ved norskhet

Gruppeoppgave
  • 30 min

Mål

Økt refleksjon og forståelse for ulike perspektiver på hva det vil si å være norsk.

Utstyr

  1. 1

    Hyssing

  2. 2

    Lapper med stikkord

Les Veiledning til øvelsene før du begynner.

Denne øvelsen er hentet fra undervisningsopplegget Norskhet i Flertall på Dembra sine hjemmesider.

Gjennomføring

  1. Del deltakerne inn i grupper på ca. 5-6 personer. Del ut hyssing til hver gruppe og be dem legge den på bordet og forme den som en sirkel. Sirkelen trenger ikke å være perfekt og kan gjerne være litt ruglete, med noen kriker og kroker.
  2. Del ut lapper med «dimensjoner ved norskhet». Forklar at det som står på dem er korte stikkord på ting som kan ha noe med det å være norsk å gjøre. Om de har noe med det å gjøre eller ikke er det ingen fasit på.
  3. Som gruppe skal elevene forsøke å bli enige om hva de tenker er viktig for å være norsk. De legger lappene med dimensjoner i eller utenfor sirkelen. Leder forklarer betydningen av plassering:
    • Sentrum av sirkelen: Viktig for å være norsk
    • Lengre ut: Mindre viktig for det å være norsk, men fortsatt mulig å være norsk
    • Utenfor sirkelen: Umulig å være norsk eller irrelevant for spørsmålet om norskhet.

En deltaker om gangen plasserer én lapp og begrunner valget av plassering for resten av gruppen. Deretter diskuterer gruppen seg fram til enighet om plassering – eller finner et kompromiss. Her er det viktig å få fram ulike syn på norskhet og at deltakerne begrunner sine synspunkter. Noen av lappene har ord som kan virke vanskelige eller uklare - dette er ofte fordi de er uklare! La deltakerne diskutere seg frem til sin forståelse av ordene så langt som mulig.

  1. Når alle gruppene er ferdige, presenteres sirklene for hverandre. Leder leder samtalen:
    • Hvilke stikkord har dere plassert i sentrum av sirkelen? Hvorfor?
    • Hvilke stikkord har dere plassert utenfor sirkelen? Hvorfor?
    • Hvilke kriterier la dere til grunn for valgene? (De fleste grupper vil bruke størsteparten av tiden til å snakke om begrunnelsen, noe som er en viktig del av øvelsen.)
    • Var det noen stikkord dere var helt enige eller uenige om?
  2. Etter at alle har sett og presentert sirklene, samles deltakerne tilbake i dialogsirkelen for en plenumssamtale.

Spørsmål til samtale

  1. 1

    Var det forskjell eller likheter i begrunnelsen for hvorfor stikkordene ble plassert der de var?

  2. 2

    Er det å være norsk noe man gjør?

  3. 3

    Har det å være norsk noe med verdier å gjøre? I så fall hvilke verdier er det snakk om?

  4. 4

    Hvem bestemmer hvem som er norsk? Er det en selv eller andre som bestemmer det?

  5. 5

    Kan man bli norsk?