Gjenkjenne antijudaisme?
45 min
Utskrift av tekster. En tavle/whiteboard eller et sted å henge opp trekkene ved kristen antijudaisme.
Mål
Deltakerne skal lære å gjenkjenne tre motiver fra kristen antijudaisme. De skal reflektere over hvordan de kan være med på å stoppe bruken av slike motiver.
Les Veiledning til øvelsene før du begynner.
Denne øvelsen er inspirert av arbeidet til forskeren Katharina von Kellenbach. Se forøvrig problematisering av begrepet «antijudaisme» i bakgrunnsstoffet om «Hat mot jøder».
Gjennomføring
En eller flere av tekstene nedenfor deles ut til deltakerne. Sitt i ring. Gjerne på gulvet eller med en ring av stoler. Alle bidrar med å lese deler av teksten.
- «Fram til da hadde folket aldri gjorde slik Gud ønska, står det i Det gamle testamentet. Profet etter profet blei kalt til å tale folket tilbake til tro. Uten å lykkes. De gikk rundt gullkalven, de kombinerte urett og gudstjenester, de trødde fattigfolk ned, snøt på målet. Og drepte Guds sønn. Så gikk det som Jesus profeterte; Jerusalem blei knust til småstein ifra år 70 e.Kr. Og det store og mektige tempelet knust litt om litt! Det var noen få som lot seg overbevise om at Jesus var den han sa han var. De lot seg døpe. Mange av dem var arabere med jødeblod i årene. De bar kors rundt halsen. I generasjoner fram til denne dag.»
- «At den antikristelige Strømning i vore Dage for en væsentlig Del er af jødisk Opbrindelse, næres fra jødiske Kilder og i fødte Jøder har sine mest energiske Talsmænd, er Sætninger, som allerede er udtalte saa ofte, at de holde paa at blive forslidte. Og dog er det nødvendigt stedse paany at fremhæve dette Faktum, at i vore Dage den enhver Henseende mest glimrende, mest gjennomførte, mest fanatiske, og derfor ogsaa i alle Maader mest besnærende Reaktion mod Kristendommen ikke udgaar fra Frafaldet indenfor Kirkens Kjød, - dette frembringer Reglen kun en mere eller mindre principløs og derfor slap, meningsløs Rationalisme, - men fra det Israel, som af sit Folks Overlevninger og Tro kun har beholdt tilbage dets stolte Selvbevidsthed om at være alle andre Folk overlegent og dets uudslukkelige Had til den Kristendom, hvori det ser Aarsagen til, at det saa længe har været en Pariah mellem Nationerne.»
- «Hvordan er han egentlig laget innerst denne merkelige, evige jøde som vi har vandrende her midt i blant oss? […] Han er altså dennesidighetsmenneske, et jordvendt sinn som setter sin vilje og energi på å vinne denne verdens goder. Han vil regjere, han vil ha makt. Og da pengene alltid har vært denne skrøpelige verdens ypperste maktmiddel, blir det pengespørsmålene, finansen i stort og i smått som interesserer han.»
- [Jødene er kommet inn i en krisetid etter at de] «[…] virkelig var på god vei til å erobre verden finansielt og intellektuelt. Hvilken makt har de ikke hatt i land som Tyskland og Østerrike!»
- «Vi anerkjenner ikke staten Israels retorikk. Vi anerkjenner ikke blodhevnens gjengjeldelsesspiral med «øye for øye og tann for tann». Vi anerkjenner ikke prinsippet om ti eller tusen arabiske øyne for ett israelsk øye. Vi anerkjenner ikke kollektiv straff eller populasjonsslankekurer som politisk våpen. To tusen år er gått siden en jødisk rabbi kritiserte den urgamle doktrine om «øye for øye og tann for tann». Han sa: «Alt dere vil at andre skal gjøre mot dere, skal også dere gjøre mot dem». Vi anerkjenner ikke en stat som tuftes på antihumanistiske prinsipper og ruinene av en arkaisk nasjonalreligion og krigsreligion.»
Skriv ned de tre motivene fra kristen antijudaisme:
- Kontrastmotivet: Jødedommen er det motsatte og negative av alt det positive vi kan forestille oss ved kristendommen. Der kristendommen er preget av nåde er jødedommen preget av den strenge loven; løfte – dom; sann – usann; frihetstro – bokstavtro; levende tro – død tro; osv.
- Syndebukksmotivet: Jødene tok livet av Jesus. Det ligger i deres natur å være svikefulle og ikke forstå sannheten.
- Prologsmotivet: Jødedommen legger bare grunnlaget gjennom Det gamle testamentet for kristendommen, og er sånn sett en «foreldet» religion som ikke har forstått at Jesus er Messias.
Spørsmål til samtale
- 1
Hvor i teksten(e) er de tre trekkene ved kristen antijudaisme synlig. Identifiser stedene.
- 2
Gjenkjenner du dette fra mediene? Er det andre i dag som blir syndebukker eller som blir fremstilt som negative motsetninger av «det gode»?
- 3
Diskuter hvilket trekk av kristen antijudaisme som er vanligst i dag.
- 4
Hva kan du gjøre for å gå i rette med dette?
- 5
Diskuter hvilket trekk av kristen antijudaisme som er vanligst i dag.