Hopp til hovedinnhold
-sier vi

Lytteøvelse

Interaktiv oppgave
  • 10 minutter

  • Rydd vekk stoler slik at der er nok gulvplass til at deltakerne kan stå ved siden av hverandre i to rekker

Mål

Bli bevist hva det betyr å lytte aktivt og å bli lyttet til.

Les Veiledning til øvelsene før du begynner.

Øvelsen brukes av Dialogpilotene. Kirkelig Dialogsenter er deleier av organisasjonen og underviser ved Dialogpilotenes deltidsstudium.

Gjennomføring

Deltakerne stiller seg på to rekker med ansiktet mot hverandre. Deltakerne i den ene rekken får beskjed om at de skal fortelle om noe de er opptatt av til den de står ovenfor. (Dette kan være en sak de er engasjert i, en fritidsaktivitet, favorittartist eller noe annet du velger.) De som står i den andre rekken, får beskjed om at de skal lytte uten ord, og følge instruksjon fra leder om hvor aktivt de skal lytte.

Leder stiller seg bak den den rekken som skal fortelle om det de er opptatt av. Sett deltakerne i gang og begynn å bevege deg sakte fra den ene til den andre enden av rekken – gjerne med hendene i været, slik at deltakerne som skal lytte ser hvor du beveger deg. Når du står i ene ytterkanten av rekken skal deltakerne som lytter lytte aktivt og når du står i den andre enden av rekken skal elevene lytte passivt. Forklar deltakerne at når de lytter aktivt, anerkjenner og ser på den som snakker, nikker og bruker kroppsspråk aktivt. Desto mer passive de blir jo mindre anerkjenner de det som blir sagt, ser på den som snakker, viser interesse fysisk osv.

Leder beveger seg frem og tilbake noen ganger, slik at interessen hos den som lytter veksler mellom veldig interessert og veldig lite interessert. Leder bytter så side og stiller seg bak den rekken som har lyttet, og deltakerne bytter rolle.

Spørsmål til samtale

  1. 1

    Hvordan var det å bli lyttet til?

  2. 2

    Hvordan var det å lytte?

  3. 3

    Hva skal til for at vi kan forstå og høre hverandre bedre?