Sitater
20 min
Utskrift av sitatene til å henge opp på tavlen. Eller bruk av projektor.
Mål
En påminnelse om hatspråk og fordomsfullt språk gjennom historien helt frem til våre dager. Slike ytringer finnes i alle miljøer og behovet for å bekjempe dem er tilstede overalt. Alle utsagnene representerer fordommer og feilaktige fremstillinger av grupper av mennesker. Noen er direkte rasistiske og voldsforherligende. Øvelsen går ut på å identifisere hva som kjennetegner utsagnene.
Les Veiledning til øvelsene før du begynner.
Gjennomføring
Samtale i plenum med visning av sitater på skjerm/tavle. Leder velger selv hvilke sitater som er viktigst. Det er også mulig å henge opp sitatene rundt i rommet, la deltakerne gå rundt og lese, før alle samles til samtale. Hvilke inntrykk sitter de igjen med? Var det noe de reagerte (positivt/negativt) på? Hvordan opplevde de utsagnene?
Om du ønsker, kan dere videre bruke definisjonene og kjennetegnene på antisemittisme, islamofobi og antisiganisme til å analysere utsagnene.
Spørsmål til samtale
- 1
Hva kjennetegner de individuelle utsagnene (fordommer, hat, rasisme, stereotypier, frykt, ubehag, sinne, osv.)?
- 2
Er det noen fellestrekk ved utsagnene?
- 3
Hva tenker dere om stereotypier og fordommer omtalt i Bibelen? Finner vi flere utsagn som er hatefulle/rasistiske i Bibelen?
- 4
Har du hørt slike utsagn selv, eller lest dem på nett eller i aviser og bøker?
- 5
Hvordan hadde du opplevd å bli kalt noen av de karakteristikker som gis ovenfor?
- 6
Hvordan skal vi forholde oss til og motarbeide slike utsagn i hverdagen?