Hopp til hovedinnhold
-sier vi

Varmt eller kaldt? – Kontroversielle tema

Tenkning
  • 40-45 minutter

Mål

Å undersøke hvilke faktorer som gjør tema kontroversielle, og hvilke utfordringer ulike typer tema fører med seg. Deltakerne blir mer bevisste på hvilke faktorer som gjør tema kontroversielle, og forstår hvilke utfordringer ulike typer tema fører med seg i klasserommet og på skolen.

Utstyr

  1. 1

    Post-it-lapper

  2. 2

    Et rødt, et gult og et grønt A4-ark

  3. 3

    Ark med faktorer til utdeling eller til visning på skjerm (arket finner du ved å klikke på «Last ned oppgaveark»)

Les Veiledning til øvelsene før du begynner.

Øvelsen er hentet fra Det Europeiske Wergelandsenteret, som har tilpasset Europarådets materiell «Å undervise i kontroversielle tema». Denne versjonen er videreutviklet og brukes i arbeidet til Dialogpilotene.

Før du begynner

For å gjennomføre denne øvelsen anbefales det å lage felles rammer for samtalen - gjerne en kortversjon av øvelsen Hva er dialog? der man sier et ord man forbinder med en god samtale og legger til det som ikke kommer opp. Til bruk i skolen passer denne øvelsen best for 10. klasse og elever på videregående. Det kan være lurt å dele gruppene inn i forkant. Gruppene bør ikke være større enn seks personer.

Gjennomføring:

Når du starter er det viktig å forklare at dere nå skal gjennomføre en øvelse om kontroversielle temaer. Europarådets definisjon på kontroversielle temaer er «saker som vekker sterke følelser og skaper splittende meninger i samfunnet». I denne øvelsen skal dere i grupper utforske hva som gjør noen temaer mer kontroversielle enn andre. Hva kan gjøre spørsmålene betente og hvordan det kan påvirke samtalene vi har?

Fase 1 (5 minutter):

På bordet ligger det sju post-it-lapper til hver. I stillhet og hver for dere: tenk gjennom hvilke temaer dere anser som kontroversielle. Det kan være fra samfunnsdebatten, i sosiale medier osv. Skriv ned temaene på post-it-lapper, ett tema per lapp. Eksempler kan være «hijab i politiet», «abort» eller «juridisk tredje kjønn». Mens gruppen reflekterer i stillhet legger lærer ut tre fargekort i grønn, gul og rød på hvert gruppebord - Obs! Gul i midten.

Fase 2 (10-15 minutter):

Leder sier til deltakerne: Dere skal nå plassere lappene deres på enten rødt, gult eller grønt. Leder forklarer så deltakerne hva fargene betyr på følgende måte:

  • Lapper med tema som for deg kjennes som betente eller kontroversielle å snakke om plasserer du ved det røde arket, som representerer «varmt».
  • Lapper med tema som for deg kjenner uproblematiske å snakke om plasserer du ved det grønne arket, som representerer «kaldt».
  • Er du usikker på om temaet for deg oppleves som betent eller ikke, kan du plassere lappen ved det gule arket, som representerer «lunkent».

Hvis dere har samme temaer på lappene, legger dere disse lappene oppå hverandre på fargearket. Det er lurt å ta en runde hvor en og en forteller hverandre hvorfor de plasserer lappen der de gjør. Her er det viktig å påpeke at det vil variere fra person til person hva som kjennes betent og ikke, fordi dere har ulik bagasje og ulik erfaring med temaene.

Fase 3 (10-15 minutter):

Del ut arket med spørsmål og faktorer eller vis på skjerm. Bruk spørsmålene og faktorene til å snakke videre sammen om hva som gjør at noe oppleves kontroversielt.

Spørsmål til faktorene:

  • Hvordan påvirker faktorene måten du vurderer et tema som kontroversielt eller uproblematisk?
  • På hvilken måte kan faktorene påvirke hvor betente et tema blir på skolen eller med venner?
  • Hva gjør at et tema som for noen er «rødt», for andre vil være «gult» eller «grønt»?

Fase 4 (10-20 minutter):

Sett dere i en sirkel og fortsett samtalen.

Spørsmål til samtale

  1. 1

    Var det stor variasjon i temaene og hvor dere plasserte dem?

  2. 2

    Er det noen av faktorene dere brukte som har større påvirkning på om noe er kontroversielt?

  3. 3

    Hvordan opplevde dere å sette ord på hva dere opplever som kontroversielle temaer?

  4. 4

    Hvorfor er noe kontroversielt for noen og ikke andre?